Ampumatoiminta

Perinnekivääri kilpailu

Yleistä tietoa reserviläisammunnoista Reserviläisurheiluliitto

Perinneaseammunta. Aseina käytetään perinnekivääriä (m39, m28-30 tai Ruotsin mauser yleensä) ja perinnepistooli ( 7,65/9mm Parabellum tai Lahti-pistooli). Yhdistyksellä ei ole ’jako-aseita’, mutta kaverin aseilla voi toki ensisavut ottaa) perinnease säännöt

Reserviläisammunta. Aseina ovat itselataava kenttäkelpoinen kivääri ( ns.rynkky) ja 9mm kenttäkelpoinen pistooli. Tähän lajiin saa lainaan piirin aseita tiettyä tapahtumaa varten. Tässä säännöt Palvelusammunnan nimellä: Reserviläisammunta

SRA= sovellettu reserviläisammunta.  Ampumapaikka on myös ongelma, koska ns. toimintamonttua ei ole. Riikinnevalla kivääriradalla voi harrastaa, mutta kuulien on osuttava taustavallin luotiloukkuun, ratalaitteita särkemättä. Sivuvalleihin ampuminen on ankarasti kiellettyä. Lajin vaatimat rakenteet on myös poistettava radalta HETI ammunnan jälkeen. Aseina käytetään samoja kuin Reserviläisammunnanssa, lisänä haulikko. Tämän lajin harrastamiseksi on suoritettava ’turvallisen ampujan kortti’ MPK:n kautta. Säännöt: SRA

SAL-pistoolilajit. Aseina 22lr pistooli/revolveri ja 32s&w long pistooli/revolveri. Yhdistyksellä on pari pistoolia lainattavaksi. SAL-lajit/resul

Muutama mies kiertää säännöllisesti myös Res ilmapistoolikilpailuja. Lajia voi harrastaa Varkauden sisäradalla pientä ratamaksua vastaan ilma-asepäivinä, tai liittymällä VarkA Ry:n jäseneksi.

Kaikkien ammuntalajien harrastamiseen tarvitaan vakuutus, joko SAL-lisenssi tai ampumaharrastusvakuutus.